follo me on twitter

Follow stephenfayed on Twitter

subscribe Stephen Botros Fayed

الاثنين، 7 مايو 2012

العباده بالشورت "1



         حضرت اجتماع صلاه صدفه فى مكان ما ولا أجد اى حرج فى وصف ما رأته عينى فى " اجتماع الصلاه " 
وجدت شابات فاتنات بشده لا اراها كثيرا وكل منهن يرتدى" شورت " وتي شيرت كت واشياء اخرى لا اعرف اسمها من الاشياء التى عندما تراها تحتار هل هذا الشخص يرتدى شئ ام لا . 
اجتماع صلاه لم الاحظ فيه غير ذلك على الرغم من تعزى من به بشده بعضهم يرفع اعلام والبعض يرفع يديه والبعض يجلس فى صمت وتأمل والاخر يبكى هناك من ياخذ خلوته فى هدوء وبجواره من يسبح مع الترانيم التى لا اعرف تمييز كلماتها وبعد ان ميزت كلماتها لم اجد اى شئ بها مميز ليجعلك ترنم الترنيمه الواحده لمده قد تصل إلى ساعه وهى لا توجد بها إلا ثلاث كلمات فقط . 
كان معى مجموعه من الشباب منهم من يحب هذا الجو فدخل وانسجم معهم ومنهم ايضا من يحب هذا الجو ولكن جو ال ... لا اجد ما يقال فلنسميه جو الصياعه وانسجم ايضا وانا اقف على الحياد بين تميز الجو الروحى ونظرات الصياعه بين الحين والاخر . وتركنا جميعا الاجتماع لا لانه انتهى ولكن لانشغالنا باجتماع اخر حيث ان اجتماع الصلاه لا ينتهى عندهم ويمكن ان يمتد بالايام وتناقشنا نقاش يصل الى استخدام بعض الألفاظ الغير مهذبه ثم تأملت فى كل مارأيت وما يدور فى تلك الايام من جماعات مثل جماعه ماهرون نسباً لماهر فايز , وجماعه سامحون نسباً لجماعه سامح موريس واى جماعه اخرى تسير وراء شخص او مكان ما ولا ترى احقيه العباده الا وراءهم ووجدت بعض النقاط التى اود ان اشاركها معكم لعلنا نصل الى حل فى مايدور فى كنائسنا هذه الايام من طرق عباده غريبه وملابس اغرب ..

اين نعبد ؟
جاء يسوع إلى المرأه السامريه ولما رأت انه نبى سألته هذا السؤال اين نعبد قائله "
 قالت له المراة يا سيد ارى انك نبي اباؤنا سجدوا في هذا الجبل و انتم تقولون ان في اورشليم الموضع الذي ينبغي ان يسجد فيه " 
ولكن لم يجيبها يسوع اين تسجد ولكن وكأنه يقول لها السؤال خاطئ لا اين نسجد ولكن السؤال ينبغى ان يكون كيف نعبد لما قال لها " و لكن تاتي ساعة و هي الان حين الساجدون الحقيقيون يسجدون للاب بالروح و الحق لان الاب طالب مثل هؤلاء الساجدين له. الله روح و الذين يسجدون له فبالروح و الحق ينبغي ان يسجدوا "
 بالفعل لا يهم اين نعبد ولا بد ان لا نربط عبادتنا بجو معين وضعنا نفسنا جميعا فى مكان معين وجو نعتاد عليه الذى بدونه لا نستطيع العباده . يدخل البعض فى وقار وهدوء وصمت وخشوع ليعبد والاخر لا يهمه ما يرتديه اياً كان ويلزمه ليعبد الموسيقى والترانيم التى اعتادها لا يلزمه الهدوء ولا الصمت مثل هذا الجو يخنقه وكل منا لديه جو واحد فقط ولا يستطيع احد ان يغير ولكن ينبغى ان لا نعبد فى جو واحد فقط لا بد منا ان نستطيع العباده فى كل الاوضاع فى الكنيسه الصاخبه وفى الكنيسه الصامته حتى ان كان فى مسجد.
  الله موجود فى كل مكان ولا ينبغى حد الله فى مكان واحد فقط للعباده
كنت فى مؤتمر نعبد فى ديسكو واقمنا مائده الرب فى هذا الديسكو . انا من يعبد الله وليس انا وما اوجد فيه . 
                                         
                                                                                                                                       يتبع ...





هناك 4 تعليقات:

  1. اذا سمحتولى اقول راى فرغم ان جو اجتماعات الصلاه دى بعيدة عن قناعاتى الشخصية لكن مش من حقنا ننقد النقد اللاذع دة ونستخدم الالفاظ دى فى وصفهم كل واحد حر يعبدبالطريقة اللى تريحه فى المكان اللى يريحه وحسابه عند ربنا مش من حقنا ننقد شكل العبادة ولا الترنيم وافضل لينا نعمل اجتماعات نصلى فيها عشان نحب الرب اكتر ونصلى عشان الكره والبغضة اللى ماليانا والمرارة والنميمة نصلى عشان نيقى جسد واحد نصلى عشان شبابنا اللى بيضيع بدل مانقول عن اجتماعات مؤمنين انها صياعة اه لو عينينا اتجهت لله بدل الناس

    ردحذف
  2. وده رايي معاك طبعا ولسه هاكد ده عشان كده كاتب يتبع من حق كل واحد يعبد براحته ولكن فى بعض النقاط االلى هوضحها فى المقاله القادمه . شكرا مدحت

    ردحذف
    الردود
    1. احد المقالات التي حذبتني لاقوم برد عليها في عدد من النقات البسيطه
      1/ عنوان المقال الغير مهذب
      اخي الكاتب ... عندما تنتقض طريقه صلاه طائفه معينه لا تؤذيهم بالكلام و الالفاظ التي تقلل من شأنهم
      2/ انحيازك غير جائز بالمره
      ايه عرض الراي و الراي الاخر ؟
      3/ ان كنت لا تشعر بالسعاده الروحيه في مكان يقولون عنه صلاوات مسيحيه لطائفه معينه لماذا ذهبت ؟ و لماذا بقيت في مكان الديسكو كما وصفت عده ايام ؟؟
      4/وصفك لملابس النساء يدل علي نظرتك انت
      يكفيني الرد ب (سفر المزامير 112: 10)
      و
      سِرَاجُ الْجَسَدِ هُوَ الْعَيْنُ، فَمَتَى كَانَتْ عَيْنُكَ بَسِيطَةً فَجَسَدُكَ كُلُّهُ يَكُونُ نَيِّرًا، وَمَتَى كَانَتْ شِرِّيرَةً فَجَسَدُكَ يَكُونُ مُظْلِمًا" لو34:11

      5/ ان كنت لا تشعر بسعاده روحيه فهذا ليس ذنبا علي الاخرين
      و ليس حقك ان تحكم علي احد بانه شهواني و بنات عاريات و ديسكو
      6/ بما انك من طائفه غير الطائفه التي ذهبت لتصلي معهم فليس من حقك ان تنتقهدهم
      7/ لست منهم لدافع عنهم لكني لست مثلك ايضا
      فانا اصلي معهم ايانا و اجد ما ابحث عنه
      8/ لا اعرف ماذات تقصد بوصفك نحن ساموحون و نحن ماهورن
      سوي كلمات من نسج خيلاك فهم يعبدون الله ايضا
      9/ اختلف معهم و احترمهم هذا ما لك

      حذف
  3. اولا : انا حاسس بحاجه من اتنين ياانا كتبت مقاله عن موضوع غير اللى فى دماغى او حضرتك مقرتش كويس او محاولتش تتاكد من وجهه نظرى

    انا لم اهين احد على الاطلاق - عنوان المقال للجاذبيه فقط ومش شايف انه فيه عدم احترام بقول حضرتك
    انا لم انحاز لاحد ولم انتقض احد
    وجودى فى الديسكو لان المؤتمر كان فى فندق ومكنش فيه قاعات نعبد فيها فااخلينا الديسكو وعبدنا فيه . وده كان مثل لتبريرى ان ينفع نعبد ربنا فى اى مكان طالما هو موجود
    وصفى لملابس النساء بالفعل يدل على نظراتى ولا اجد اى حرج فى وصفها وبالفعل انا وصفتها لما قلت انى كنت شويه ببص عليهم وشويه بتامل الجو الروحى ده لانى صادق ومش بحب اكتب كلام متزوق او احسس اى حد انى اعلى منه ومش معنى نظراتى دى حاجه غلط ده لان الجو ده جديد وكان اول مره اشوفه وده اللى خلانى اكتب عنه وبكرر تانى انا مبنتقضهمش ولو حضرتك بس كلفت خاطرك وبصيت على الكومنت اللى فوق حضرتك هتلاقينى بقول انا متفق معاك ان نعبد براحتنا ولكن يبدو انه مش واضح وده طبيعى لان المقاله لم تكتتمل
    انتظر الجزء القادم وبعدها احكم علىّ
    وصفى ماهرون وسامحون كان قصدى فيها ليس مجرد إلا اننا بقينا نمشى ورا ناس معينه اياً كانوا مين واتمسكنا بيهم جدا كمثال انا لبولس واخر لابولس واخر لصفا وده مش بيقلل من القس سامح ولا الاخ ماهر


    شكرا اخى على قراءتك وتعليقك شجعنى انى اكتب الجزء التانى وانى اكون واضح فى اسلوبى اكتر من كده عشان ميكونش فى التباس او فهم خاطئ زى اللى حاصل دلوقتى .

    ردحذف

قول اللى نفسك فى